A Boeing gyártási kapacitásait növelheti, miután megkapta a szükséges engedélyt, így mostantól havonta 42 darab 737 MAX repülőgép készítése válik lehetővé.


A Boeing mostantól havi 42 darabra emelheti a 737 MAX típusú repülőgépek gyártását, miután megkapta az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) zöld jelzését. Ez a lépés az első jelentős enyhítés a 2024 elején életbe lépett megszorítások óta, melyek a gyártóval kapcsolatos biztonsági és minőségi aggályok miatt kerültek bevezetésre.

Az FAA pénteken hivatalosan engedélyezte, hogy a Boeing a korábbi 38 gépes havi limitet 42-re emelje.

A hatóság hivatalos közleménye alapján a döntés megelőző lépéseként széleskörű gyártósori ellenőrzéseket és alapos biztonsági auditokat végeztek. Ezeknek a vizsgálatoknak a célja az volt, hogy garantálják, hogy a termelés bővítése kizárólag a legszigorúbb biztonsági előírások betartásával valósulhasson meg - áll a Reuters hírportálján.

A gyártási korlátozás bevezetésére 2024 januárjában, az Alaska Airlines incidensét követően került sor. Ekkor egy 737 MAX 9-es repülőgépen a levegőben kioldódott egy ajtódugó, és a vizsgálatok során négy rögzítőcsap hiányát tárták fel. A gép 4 900 méteres magasságban tartózkodott, és bár az eset nem követelt emberéleteket, jelentős aggodalmakat ébresztett a Boeing minőségbiztosítási folyamataival kapcsolatban világszerte.

A Boeing számára elengedhetetlen, hogy növelje a termelését, ha meg akarja őrizni a piacon betöltött szerepét. Jelenleg 53 milliárd dolláros adósságot cipel, és az utolsó öt év során folyamatosan veszteségeket szenvedett el.

A repülőgépgyártók számára a vevői kifizetések túlnyomó része csupán a gép átadásával válik esedékessé, így minden egyes legyártott és átadott repülőgép közvetlenül hozzájárul a vállalat likviditásának növekedéséhez.

A Boeing részvényei a bejelentést követően 1,2%-kal nőttek az amerikai tőzsdezárást követő kereskedés során. Ez az emelkedés arra utal, hogy a befektetők optimistán reagáltak az FAA által kiadott engedélyre.

Bryan Bedford, az FAA vezetője, telefonon tájékoztatta Kelly Ortberget, a Boeing vezérigazgatóját, hogy megkapták a zöld utat a termelés bővítésére.

"Felügyelőink rendszeres, helyszíni vizsgálatokat végeznek a Boeing gyártósorain, hogy megbizonyosodjanak arról, a fokozatos termelésnövelés a legmagasabb biztonsági és minőségi sztenderdek mellett történik." - közölte az FAA közölte.

A seattle-i üzemekben a dolgozók már új felszereléseket állítanak üzembe a termelési kapacitás bővítése érdekében. Eközben a vállalat jelentős mennyiségű alkatrészt és alapanyagot halmozott fel, hogy megelőzze az ellátási lánc esetleges problémáit.

A Boeing jelenleg 11 milliárd dollárnyi nyersanyagkészlettel rendelkezik. Ez közel kétszerese a 2018-as szintnek, amikor még havonta 52 darab 737-est gyártottak.

Az FAA tavaly 3,1 millió dolláros pénzbírságot javasolt a Boeing számára, miután felfedezett több száz minőségbiztosítási problémát a washingtoni Renton gyárban, valamint a Spirit AeroSystems kansasi létesítményében.

A vállalat korábban két tragikus baleset következtében komoly vizsgálatok célkeresztjébe került. A 2018-as indonéz Lion Air és a 2019-es etióp Ethiopian Airlines katasztrófái után több MAX-típusú repülőgép két évre felfüggesztette a repülési engedélyét.

A Boeing azóta új, innovatív minőségbiztosítási protokollokat alkalmaz, amelyek célja a gyártási folyamatok folyamatos fejlesztése. E lépések eredményeként az FAA részben visszavonta azt a korlátozást, amely megakadályozta a vállalatot abban, hogy saját maga állítson ki légialkalmassági tanúsítványokat az új 737 MAX és 787 Dreamliner modellekhez.

A repülőgépipar folyamatosan harcban áll az ellátási lánc zavarainak következményeivel. A kovácsolt alkatrészek, motorok és belső elemek beszerzése rendkívül bonyolulttá vált. A COVID utáni időszak gyártási káosza továbbra is megnehezíti a helyzetet, és ennek hatásai még mindig érezhetők.

Az iparági szakértők véleménye szerint a Boeing most sokkal alaposabban felkészült a felfutásra, mint a korábbi időszakokban.

"Úgy tűnik, a Boeing most jobban fel van készülve erre a növekedési hullámra, mint az elmúlt évek bármelyik időszakában" - nyilatkozta Glenn McDonald, a repülőgépipar szakértője a CNBC csatornának.

A Boeing ambíciója, hogy 2026-ra visszanyerje nyereségességét, ami az első alkalom lenne, hogy a cég 2018 óta pozitív pénzügyi évet zárjon.

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Related posts