Taylor Swift a világ elé tárta tehetségét, ami hatalmas költségekkel járt, de a befektetés minden szempontból megtérült.


Taylor Swift rajongói számára nem ismeretlen az a konfliktus, amely 2019 óta zajlik, és amelyben az énekesnő igyekszik visszaszerezni az első hat albumának jogait. A Big Machine Records, amely a korai munkáit kiadta, 2019-ben új tulajdonosra cserélődött, és a két fél között nem sikerült megegyezést elérni. Ennek következtében Taylor úgy döntött, hogy új utat keres a zenei ipar szabályozásában: minden dalát újra stúdióba viszi, hogy sajátjaként kezelhesse őket. Eddig négy album újra felvétele már elkészült, de úgy tűnik, hogy a hátralévő két lemezre már nem lesz szüksége.

A Big Machine új gazdája, Scooter Braun, aki korábban olyan neves előadókkal dolgozott együtt, mint Kanye West, Ariana Grande és Justin Bieber, 2020-ban eladta Taylor Swift dalainak tulajdonjogát a Shamrock Holdings cégcsoportnak, amelyet a Disney család alapított 1978-ban. Most azonban Taylor Swift sikeresen visszavásárolta a jogokat tőlük.

A BBC cikke alapján jelentős szerepet játszott az énekesnő az elmúlt években elért pénzügyi sikerében. 2023-ban Taylor Swift lett az első zenész, aki kizárólag a dalszerzéseiből és fellépéseiből összegyűjtött több mint egymilliárd dollárt, ami körülbelül 350 milliárd forintot jelent. Legutóbbi, Eras Tour néven ismert hatalmas turnéján pedig csupán a jegyeladások révén képes volt kétmilliárd dollárt, vagyis 700 milliárd forintot generálni.

Az énekes karrierjét jelentősen befolyásolta, hogy 2021-ben elkezdte régi albumainak újrafelvett verzióinak kiadását, kezdve a rendkívül népszerű Fearless című lemezével. Az első hat korongjából négyet már újra megjelentetett, ami természetesen komoly hatással volt az eredeti változatok piaci értékére. Érdekesség, hogy az utolsó két album, amely még nem kapta meg ezt az újragondolt formát, már nem kerül kiadásra, mivel Swift megállapodásra jutott a Shamrockkal. A pontos összegről nincs információnk, de sikerült visszavásárolnia mind a hat lemez teljes tulajdonjogát, így visszaszerezte:

A levelében említette, hogy sikerült újra rögzítenie debütáló albumát, ami azt jelenti, hogy a jövőben várhatóan meg fog jelenni, mivel a végeredményt sokkal ígéretesebbnek tartja, mint az eredeti verziót. A Reputation című lemezzel kapcsolatban, bár már néhány dallal előrehaladt, úgy tűnik, hogy a kiadására még várni kell, vagy ha mégis, az időben még távolinak tűnik. Azt gondolja, hogy az album annyira jól sikerült, hogy nehezen lát lehetőséget a hangzás javítására, és ez is hozzájárult ahhoz, hogy a munkálatok lassabban haladtak.

Taylor Swiftet mindenki híres énekesnőként és dalszerzőként ismeri, ugyanakkor fontos tudni valamit. A dalszerzők, ugyan megírják a számokat, kitalálják az akkordokat, a dallamokat, egyesek még a hangszereket is összeválogatják és megírják, hogy mit játszanak, de a végső változatot többnyire producerek és a stúdiótechnikusok hozzák létre. A dalszerző birtokában van minden ötlet, amit ő megálmodott, hiszen a kreatív alkotásokat alanyi jogon védik a törvények, de ezt az egészet be kell vinni egy stúdióba, ott felvenni, azt a szakemberek megkeverik, dolgoznak rajta, végül pedig megszületnek a mestersávok (master tracks).

A stúdiók tipikusan ezeket a zenei sávokat saját magukénak tekintik, így gyakorlatilag teljes kontrollt gyakorolnak a dalok végső verziója felett. Ez lehetővé teszi számukra, hogy szabadon bánjanak a dalokkal: értékesíthetik őket, újra kiadhatják lemezformátumban, vagy akár filmekben is felhasználhatják őket, szinte korlátok nélkül. Persze mindez a szerződési feltételek keretein belül zajlik, tehát eltérő lehet, hogy milyen megállapodás születik az előadó és a kiadó között. Ezen a téren Taylor Swift különösen érdekes példa, hiszen amikor debütáló albuma napvilágot látott, még mindössze 17 éves volt.

Ebből a helyzetből már nehéz volt visszalépni, és bár lehet kritizálni Swift döntését, a zeneiparban ez a gyakorlat szinte megszokottá vált. A lemezcégek gyakran igyekeznek biztosítani a befektetett óriási összegek megtérülését, amelyeket a művészek felfuttatására fordítanak. Ezzel önmagában nem lenne probléma, de Swift számára a jogok későbbi visszavásárlása szinte lehetetlen küldetésnek bizonyult, hiszen a feltételek, amelyekkel ezt elérhette volna, túlságosan megvalósíthatatlanok voltak.

Amikor Taylor Swift hatodik albuma is a háttérbe szorult, és már nem állt szerződéses kapcsolatban a Big Machine-nel, 2018-ban új kihívások elé nézett, és csatlakozott a Universal Music Group egyik jelentős leányvállalatához, a Capital Records-hoz. Alig egy évvel később, 2019-ben Scott Borchetta, a Big Machine vezetője, eladta a kiadót Scooter Braun Ithaca Holdings cégének. Ezzel a lépéssel nem csupán a kiadó, hanem minden, a Big Machine által birtokolt anyag – így Taylor Swift első hat albumának mestersávjai is – új tulajdonoshoz kerültek.

Az énekesnő és Braun között folytatott egyeztetések során feszültség alakult ki, mivel a zenei szakember ajánlata Swift számára elfogadhatatlannak és irreálisnak tűnt. Braun nem volt hajlandó elfogadni a Swift által felkínált ellenajánlatot, ami további vitákhoz vezetett. Végül Swift úgy döntött, hogy újra stúdióba lép, hogy újra felvehesse az első hat albumát, ezzel megpróbálva visszaszerezni a jogokat. Mivel ő és a szerzőtársai birtokolták a dalok kreatív elemeit és dallamait, így Braun nem tudott beavatkozni a folyamatba.

Swift csak később tudta meg, hogy 2020-ban az Ithaca Holdings eladta életművét a Shamrock Holdingsnak, miközben az újrafelvételezés már aktívan zajlott. Ekkor értesült arról is, hogy a szerződés értelmében Braun továbbra is részesül a dalokból származó profitból, vagyis nem adta át teljesen azokat. Bár az énekesnő nyitott lett volna a tárgyalásokra a Shamrockkal, Braun nem akarta megkönnyíteni a helyzetét. Mintegy öt évbe telt, mire végre sikerült lezárniuk ezt a jogi csatározást, és elérniük egy megállapodást a Shamrock Holdingsszal.

Örömünnep ez az énekesnő számára, hogy évtizedes háborúja győzelemmel zárult. Bár hatodik lemeze valószínűleg így nem jelenik majd meg a korábbiakhoz hasonló Taylor's Version formában, annyit megígért, hogy az extra dalokat (amiből minden újra kiadott lemezre tett párat, hogy adjon valami extra fűszert a dologhoz) meg fogja jelentetni.

Related posts