"Minden gyermekben rejlik egy kis művész, aki várja, hogy felfedezzék."


Nagy Viktória, a tehetséges oktató, diákjai körében (Fotó: Nagy Viktória saját archívuma)

Tavaly ünnepelte fennállásának 15. évfordulóját az Ipolybalogi Művészeti Alapiskola. Mind a zenei, mind az ének, mind a képzőművészeti, mind a tánc részlegen az elmúlt másfél évtized alatt számos sikert arattak az iskola növendékei.

Megkerestem Nagy Viktóriát, a tanintézmény képzőművészeti tanárát, és kíváncsi voltam, milyen sikereket könyvelhettek el a növendékei a 2024-25-ös tanév során.

Az iskolátoknak három kihelyezett tagozata működik. Mely helyszíneken zajlik a tanítás?

Az Ipolybalogi Művészeti Alapiskola képzőművészeti szakának tevékenysége nem csupán Ipolybalog határain belül bontakozik ki – a művészet iránti szenvedély és tudás átadása három kihelyezett tagozaton is megvalósul: Csábon, Lukanényén és Ipolynyéken. Ez a szoros együttműködés lehetőséget teremt arra, hogy a régió különböző településein is elérhetővé váljon a művészeti nevelés, így közelebb hozva a gyerekekhez a rajzolás, festés és egyéb vizuális kifejezési formák lenyűgöző világát.

Sokan úgy gondolják, hogy a képzőművészeti szakon csak rajzolni tanítják a gyerekeket. Mi mindent kell megtanulniuk, elsajátítaniuk a tanulóknak?

Nagy előrelépésként éljük meg, hogy Lukanényén és Csábon már saját helyiségeink vannak a képzőművészeti oktatásra. Ez nemcsak a gyakorlati szempontok miatt fontos, hanem azért is, mert erősíti a helyi közösséghez való tartozást. Ipolybalogon és Ipolynyéken egyelőre még megosztott tantermekben zajlik az oktatás, ami némi alkalmazkodást kíván, de a diákok lelkesedése és a tanárok elhivatottsága ezt bőven ellensúlyozza.

Az iskola képzőművészeti szakán nem csupán a rajzolás alapjait tanítjuk meg a gyerekeknek.

Célunk, hogy a tanulók gazdag és sokszínű élményeket szerezzenek a képzőművészet világában. E törekvésünk során nem csupán a klasszikus technikákra helyezzük a hangsúlyt, hanem a modern technológiák integrálására is, amelyek új dimenziókat nyithatnak meg a kreativitás és az önkifejezés előtt.

A fotózás, mint a vizuális önkifejezés izgalmas eszköze, szervesen illeszkedik a különböző szakmák világába. Ezen kívül mélyen belemerülünk a grafika sokszínű formáiba is, amelyek új dimenziókat adnak a kreatív folyamatokhoz.

Az agyagozás és a különféle térbeli alkotások létrehozása rendkívül népszerű tevékenység, hiszen a kézművesség nem csupán a finom motorikus készségeket fejleszti, hanem a térlátást és a türelmet is erősíti. Kiemelten figyelmet fordítunk a kreatív és újrahasznosító megközelítésekre, így rendszeresen bevonunk olyan anyagokat, amelyeket mások hulladéknak ítélnek. Például kis csempékre festünk, vagy kartondobozokból, illetve drótokból alkotunk különféle művészi tárgyakat. Ezek az alkotások nemcsak a környezetvédelem iránti tudatosságra tanítanak, hanem a diákok kreativitását is új, izgalmas irányokba terelik.

Nem hagyjuk figyelmen kívül a művészettörténeti tudást sem. Arra törekszünk, hogy a gyerekek ne csupán alkotók legyenek, hanem mélyebb megértéssel és értékeléssel is bírjanak a művészet világában.

Az iskola tanulói különböző versenyeken vehetnek részt. Az Ön tanítványai milyen sikerekkel zárták az idei tanévet?

Célunk, hogy diákjaink ne csupán az iskolai keretek között, hanem különböző rajzversenyeken is érvényesíthessék kreativitásukat és tehetségüket. Éppen ezért aktívan részt veszünk szlovákiai és nemzetközi pályázatokban, hogy lehetőséget biztosítsunk számukra a bemutatkozásra.

Az egyik kedvenc versenyünk a Pueri Fabri, amelyet évente rendeznek meg az ipolybalogi, balassagyarmati, ipolysági és szécsényi művészeti iskolák közös szervezésében. Nagy öröm számunkra, hogy idén számos tanulónk is díjat nyert ezen a rangos eseményen.

Büszkén számolunk be arról, hogy részt vettünk a Járási Tűzoltószervezet által kiírt pályázaton, ahol iskolánk a második kategóriában mindhárom díjat megnyerte. Emellett a "fantáziák birodalma" című nemzetközi versenyen is sikerült kiemelkedő eredményeket elérnünk: egy díjat és két dicséretet zsebelhettünk be.

Minden katona a tarsolyában hordja a marsallbotot - tartja a Napóleonra utaló mondás. A növendékeire vonatkoztatva: minden gyerekben ott szunnyad a jövő híres képzőművésze?

Úgy vélem, hogy minden gyerekben ott rejlik a kreativitás magja – bár kezdetben ez nem mindig nyilvánvaló. Észrevettem, hogy a modern technológia, mint az okoseszközök, gyakran gátolják ezt az alkotó szellemet, és nem igazán segítik a gyerekeket abban, hogy szabadon kifejezhessék magukat. Viszont ha teret adunk nekik, és megengedjük, hogy időt szánjanak az alkotásra, előbb-utóbb felfedezik a kezükkel való teremtés varázsát, és megtalálják az ebben rejlő örömöt.

Gyakran megesett már, hogy olyan projekteket ismertek el díjjal versenyeken, amelyekről korábban nem is sejtettem, hogy figyelemre méltók. Ez is jól tükrözi:

Minden művész sajátos nézőpontból szemléli a világot, és minden alkotásban felfedezhetjük a szépség és az egyediség különleges megnyilvánulásait. Minden ecsetvonás, minden dallam és minden szónak megvan a maga sajátos varázsa, amely tükrözi az alkotó lelkét és vízióját. Az egyes művek különbözősége tükrözi a sokszínűséget, amely gazdagítja kulturális örökségünket.

Ezért az óráink legfontosabb alapelve, hogy soha nem használjuk a "nem szép" kifejezést sem saját, sem pedig mások rajzaira. Minden egyes alkotás egyedi, és minden gyermekben ott rejlik a művészisége egy apró szikrája.

Számomra elengedhetetlen, hogy a képzőművészeti órák levegője mindig pozitív és inspiráló legyen. A gyerekek mindennapjaiban számos szabály és kötelezettség terheli őket, ezért ezek az órák olyan különleges szigetként szolgálnak, ahol szabadon kifejezhetik magukat. Itt lehetőség nyílik arra, hogy egymással beszélgessenek, kapcsolódjanak, miközben kreatív alkotásaik életre kelnek - mindez pedig a vidámság és a szabadság szellemében történik.

Related posts