A statisztikák szerint az e-roller balesetek következtében háromszor annyi ember szorul kórházi ellátásra, mint a kerékpáros balesetek esetében.


Az e-rollerek mára a városi közlekedés egyre népszerűbb és elterjedtebb formájává avanzsáltak, ugyanakkor nem mentesek a kockázatoktól.

A modern városok szívében zajló, villódzó fényekkel és zajos közlekedéssel átszőtt éjszakák egyik főszereplője lett az elektromos roller. Ám egy friss tudományos publikáció most újra felhívja a figyelmet a mikromobilitás árnyoldalára: az álló e-rollert használók háromszor gyakrabban szorulnak sürgősségi ellátásra, mint a kerékpárosok - derült ki a Scientific Reports folyóiratban megjelent tanulmányból.

A helsinki kutatócsoport alapos statisztikai elemzése révén feltárták, hogy milyen típusú sérülések érhetik az e-rollerezőket és a kerékpárosokat, valamint hogy ezek milyen mértékben összefüggnek bizonyos kockázati tényezőkkel. Az eredmények világosan mutatják, hogy az e-rollerrel közlekedők többsége fiatal felnőtt, akik ritkán viselnek sisakot, és gyakran ittas állapotban használják a járművüket - ezek a tényezők pedig súlyos következményekhez vezethetnek.

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy minden 100 e-rolleres utazásból átlagosan 7,8 esetben szükséges sürgősségi ellátás, míg a kerékpárosok esetében ez az arány csupán 2,2. Ez a számadat több mint háromszoros kockázatnövekedést jelez a roller használók számára.

A helsinki három jelentős sürgősségi osztályának adataira épülő vizsgálat keretében, amely 2022 januárjától 2023 decemberéig terjedt, a kutatók közel háromezer esetet elemeztek. Az adatgyűjtés során a betegnyilvántartásokra támaszkodtak, melyek feldolgozása kulcsszavas keresés és manuális szűrés révén történt.

A kutatás során rögzítették:

A kutatók az Abbreviated Injury Score (AIS) és az összetettebb New Injury Severity Score (NISS) skálát használták a sérülések osztályozására.

Sérülések mintázatai: A testünk történetei A sérülések nem csupán fizikai károsodások, hanem egyfajta történetek is, amelyek a testünkön íródnak. Minden egyes vágás, horzsolás vagy zúzódás egyedi mintázatot formál, amely tükrözi életünk eseményeit, kihívásait és tapasztalatait. A bőrünk felületén megjelenő jelek emlékeztetnek minket a nehéz pillanatokra, de sokszor a gyógyulás és a megújulás szimbólumaiként is értelmezhetők. Ezek a mintázatok nemcsak esztétikai szempontból érdekesek, hanem pszichológiai és érzelmi jelentőséggel is bírnak. Minden sérülés mögött ott rejtőzik egy történet, amely lehet egy baleset, sportteljesítmény, vagy akár egy érzelmi trauma következménye. A testünk tehát nem csupán a fizikai világ tükre, hanem a belső világunk, érzéseink és élményeink kifejeződése is. Egyedivé tenni a sérüléseket és azok mintázatait azt jelenti, hogy felismerjük és megértjük azokat a tapasztalatokat, amelyek formálják életünket. Érdemes ezeket a jeleket nemcsak fájdalomként, hanem egyfajta útitérkénként is kezelni, amely segít eligondolkodni a múlton, és megérteni a jövőnket.

A két járműtípus alkalmazása eltérő baleseti forgatókönyvekhez vezetett:

"Az alkohol és a bukósisak hiánya együtt súlyosbítja a sérülések mértékét, különösen az éjszakai órákban."

A vizsgálat azt is kimutatta, hogy az ittas rollerezők körében a fejsérülés előfordulása 76% volt, míg a józan rollereseknél ez az arány jóval alacsonyabb. Kerékpárosok esetén az ittas sérültek 63%-a szenvedett fejet érintő traumát.

A kutatás egyértelmű következtetéseket von le: a városi rollerezés komoly sérülésveszéllyel jár, különösen akkor, ha az alapvető biztonsági előírásokat figyelmen kívül hagyják.

A jövőbeli kutatások fókuszálhatnának arra, hogy felmérjék, vajon ezek az intézkedések ténylegesen hozzájárulnak-e a sürgősségi és intenzív osztályokra érkező esetek számának csökkentéséhez.

Related posts