Ez a kérdés kulcsfontosságú lesz Magyarország számára, hiszen egy új korszak veszi kezdetét az autópiacon.

2025-ben is jelentős átalakuláson megy keresztül az autóipar világszerte - és Magyarországon is. A középpontban továbbra is a fenntarthatóság, a környezetvédelem és az energiahatékonyság áll, miközben az iparág szereplői a gazdasági, nyersanyag- és geopolitikai kihívásokhoz is kénytelenek alkalmazkodni. Az elektromos járművek terjedése bár nem állt le, a növekedés üteme több helyen is lassulást mutat - ezt 2025 első kilenc hónapjának európai eladási adatai is megerősítik.
Az Európai Unióban 2025-től kezdődően szigorúbb kibocsátási normák léptek életbe az autógyártók számára, miközben a belső égésű motorok fokozatos eltávolítása továbbra is a napirenden szerepel. A gyártók azonban egyre inkább abban látják a jövőt, hogy nem csupán egyetlen "csodás megoldásra" támaszkodnak, hanem párhuzamosan többféle technológia fejlesztésére összpontosítanak. Ezt hangsúlyozza a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) legfrissebb, a 2025 első háromnegyedévére vonatkozó új gépjármű forgalomba helyezési piacelemzése.
Az elektromos autók terjedését továbbra is befolyásolják a magas fejlesztési költségek, a nyersanyaghiány (például lítium, kobalt) és az európai akkumulátoripar gyerekbetegségei. Bár 2025-ben több európai gigagyár - például a Magyarországon Debrecenben épülő CATL-üzem - előrehaladott fázisba lépett, a teljes termelési kapacitás még nem állt fel, így az ellátás egyelőre akadozik.
A töltőinfrastruktúra is kulcskérdés maradt. Magyarországon az állami támogatások ellenére 2025-re sem sikerült egységes, országos lefedettséget biztosítani, különösen a vidéki térségekben. Az európai törekvések - mint az AFIR-rendelet (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) - célja, hogy 2025 végéig minden 60 kilométeren legyen legalább egy nagy teljesítményű töltő az autópályák mentén, de a megvalósítás üteme országonként eltérő.
A technológiai trendek egyre inkább diverzifikálódnak: a Range Extender rendszerek, amelyek egy kis belső égésű motor segítségével töltenek akkumulátort menet közben, újra a figyelem középpontjába kerültek, különösen azok számára, akik hosszú távú utazásokat terveznek. Ezen kívül a szintetikus üzemanyagok (e-fuel) fejlesztése is egyre nagyobb hangsúlyt kap - erről az Index egy korábbi cikkben részletesebben is beszámolt. Számos európai gyártó, például a Porsche, támogatja ezeket az innovációkat, amelyek lehetőséget kínálnak a meglévő belső égésű motorok fenntarthatóbb használatára.
Magyarország autóipara 2025-ben továbbra is kiemelt szerepet játszik Európában: a BMW debreceni gyára az utolsó negyedévben kezdi meg a teljes értékű termelést, ami fontos mérföldkő az elektromos autógyártás hazai fejlődésében. Emellett az ország beszállítói ipara is bővül, különösen az elektromos komponensek területén.
Az autóipar jövője 2025-re egyértelműen a technológiai sokszínűség köré épül. A lényeg nem csupán az, hogy elektromos vagy hagyományos hajtású autók dominálnak-e, hanem hogy ki képes a legjobban ötvözni és optimalizálni ezeket a megoldásokat a piaci igényekhez igazodva. A következő évek során a verseny nem csupán a különböző modellek között fog zajlani, hanem a hajtástechnológiai innovációk és a fenntarthatósági stratégiák terén is. Azok a vállalatok, amelyek képesek rugalmasan alkalmazkodni és innovatív megoldásokat kínálni, jelentős előnyre tehetnek szert a piacon.
- mutat rá az MGE.
2025 első három negyedévében a személyautók regisztrációja a tavalyi évhez viszonyítva mérsékelt, ám folyamatos növekedést mutatott.
Az év kezdetén tapasztalt dinamizmus a harmadik negyedév során is folytatódott, megerősítve a kedvező trendet: a piac általános képe továbbra is egy stabil növekedést mutat, habár a kishaszonjárművek szegmense terén csökkenés figyelhető meg.
A kategóriákat illetően változatlanul a SUV-modellek dominálnak: a B- és C-SUV együtt a piac csaknem felét adják, míg a városi terepjárók elterjedése előtti kedvenc, a C-alsó-közép továbbra is őrzi a dobogót 15,3 százalékos részesedéssel. A nagyobb testvérkategóriák közül a D-SUV részesedése 8,5 százalék, a kisebb városi autók, a B-szegmens pedig 6,8 százalékot ér el, ami együtt jól mutatja, hogy a kereslet a praktikus, magas építésű modellek felé koncentrálódik, miközben a hagyományos ferdehátúak tartják pozíciójukat.
A bővülést elsősorban az állami támogatási program és a folyamatosan szélesedő modellkínálat okozta, amelyek érdemben élénkítették a keresletet. Fontos ugyanakkor, hogy az év első kilenc hónapjában az elektromos személyautók piaci részesedése 8,4 százalék volt (8028 a 95 946-ból), tehát továbbra sem éri el a 10 százalékos küszöböt.
Összességében elmondható, hogy 2025 első kilenc hónapjában a magyar újautó-piac folyamatos növekedést mutatott, köszönhetően főként a személyautók iránti keresletnek és az elektromos járművek ösztönzésének. A piac dinamikus átalakuláson megy keresztül, ahol a fenntartható technológiák szerepe egyre hangsúlyosabbá válik.
2025-ben a kishaszongépjárművek regisztrációja jelentős csökkenést tapasztalt az előző év hasonló időszakához képest. Az újonnan regisztrált járművek száma 17 030-ra csökkent, míg 2024-ben még 18 931 kishaszongépjárművet jegyeztek be.
Ami a szegmenseket illeti, a nagy áruszállítók továbbra is a legnépszerűbbek a vállalkozások körében.
2025 első három negyedévében Magyarországon összesen 3 707 darab nagyhaszonjárművet állítottak forgalomba, ami 12,2%-kal kevesebb az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A csökkenés mögött a gazdasági bizonytalanságok és a megemelkedett költségek húzódhatnak meg; a magas üzemanyagárak és a drágább finanszírozási lehetőségek miatt a cégek inkább a meglévő járműparkjuk karbantartására helyezik a hangsúlyt, és óvatosan tervezik a flotta frissítését.
Az autóbuszok forgalomba állítása 462 darabra emelkedett, ami 25,9%-os növekedést jelent. Ez a bővülés részben a beszerzési ciklusok és közbeszerzési eljárások befejezésének eredménye, valamint a tavalyi év alacsonyabb bázisához is kapcsolódik. Ennek következtében a piaci élénkülés most intenzívebben tapasztalható az év első három negyedévében.
A közúti pótkocsik piaca 2399 darab forgalomba helyezésével 5 százalékos növekedést könyvelhetett el az előző évhez képest. Ez a tendencia arra enged következtetni, hogy a pótkocsik iránti kereslet viszonylag stabil maradt. A fuvarozók igényei továbbra is fennállnak, és bár a nagyhaszonjárművek piacán tapasztalható visszafogottság hatásai érezhetőek, ez a szegmens nem szenvedett jelentős csökkenést.
A motorkerékpárok piaca hosszú időn át tartó kedvező növekedési szakasz után most megállt, és 3,1 százalékos visszaesést mutatott. Ez a jelentős csökkenés valószínűleg a piac természetes ciklusának része, így érdemes az év végi statisztikák tükrében értékelni a helyzetet és levonni a megfelelő tanulságokat.
A használt autók piacán figyelemre méltó növekedés tapasztalható, hiszen a személyautók regisztrációja 15,2 százalékkal emelkedett.
Ez a fejlemény kifejezetten kedvező, különösen annak tükrében, hogy a magyar gépjárműpark zöme meglehetősen elöregedett, hiszen az átlagosan használt autók életkora közel 16 évre rúg.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete évente elkészíti előrejelzését a következő év várható forgalomba helyezési adatairól. A 2025-ös évre vonatkozóan az egyesület a jelenlegi év teljesítményével azonos eredményekre számít a gépjármű-kategóriák túlnyomó részében. Az MGE az elektromos járművek piacán minimális növekedést vár, amelyet a 2024-es állami ösztönzők bevezetése fog elősegíteni. Ezen kívül a motorkerékpárok piacán legalább 5 százalékos növekedést prognosztizál az egyesület 2025-re.