A tejtermékekkel kapcsolatos folyamatok figyelemreméltóak: fontos, hogy minden vásárló tisztában legyen ezzel - Agro Napló.


A tejtermékek már évszázadok óta a magyar gasztronómia alapkövei közé tartoznak, hiszen nemcsak ízélmény szempontjából bírnak jelentőséggel, hanem tápanyagban is gazdagok. Ennek ellenére a hazai tejipar egyre nehezebb helyzetbe kerül: a boltok polcain egyre inkább elérhetővé válnak az olcsó, külföldi termékek, miközben a magyar termelők a növekvő költségekkel, csökkenő export lehetőségekkel és fokozódó versenyképességi kihívásokkal küzdenek. Ráadásul sok vásárló nem mindig tudatosan választ, így a trappista sajt is, amely a bevásárlókosarakba kerül, gyakran nem a hazai gyártók terméke. A szektor stabilitását tovább súlyosbítja a növényi alternatívák térhódítása, valamint az árszint drámai emelkedése: egyes termékek ára az elmúlt években akár a duplájára is nőtt.

A tej a magyar konyha szívében nem csupán egy hagyományos alapanyag, hanem egy létfontosságú tápanyagforrás is. Gazdag kalciumban, magnéziumban, foszforban és vitaminokban, amelyek elengedhetetlenek a gyermekek egészséges fejlődéséhez és a felnőttek vitalitásához. Az Agrárszektor korábbi jelentése rámutat, hogy a hazai tejágazat komoly nehézségekkel küzd: míg a boltok polcait egyre inkább elárasztják az olcsó import tejtermékek, a helyi termelők számára egyre nehezebb megőrizni piaci pozíciójukat. A tejtermelők aggódnak, hogy a jövőben meg tudják-e védeni a magyar tejtermékek piaci helyét, vagy a nemzetközi versenytársak előretörése miatt ez a hely elveszik.

A szakértők figyelmeztetnek arra, hogy egyre többen fordulnak a növényi alapú alternatívákhoz, gyakran téves információk alapján. Emellett a boltokban való tájékozódás is kihívást jelent: bár a trappista sajt sok család számára alapvető élelmiszer, gyakori, hogy nem hazai forrásból származik. A tejipar stabil termelés ellenére is nehézségekkel küzd: az export csökken, míg az import folyamatosan növekszik. A gyártók véleménye szerint a fejlesztések és beruházások elengedhetetlenek ahhoz, hogy versenyképesek maradhassanak a piacon.

A hazai nyerstej termelői átlagára 2025 júniusában 199,3 forint/kilogramm volt - derül ki az AKI PÁIR adataiból. Bár az alapár lényegében nem változott, a zsír- és fehérjetartalom enyhe (0,06 százalékpontos) romlása miatt az ár havi szinten 1 százalékkal csökkent. Éves összevetésben ugyanakkor 22 százalékos drágulás tapasztalható. A nyerstej felvásárlása 7 százalékkal maradt el a májusi szinttől, viszont 1 százalékkal meghaladta a 2024. júniusi mennyiséget.

A nyerstej exportára júniusban 188,83 forint/kilogrammra emelkedett, ami 4%-os növekedést jelent az előző hónaphoz képest, és 16%-kal magasabb a tavalyi júniusi áraknál. Érdemes megjegyezni, hogy a kiviteli ár 5%-kal elmaradt a termelői átlagár szintjétől. Ezen kívül a nyerstej kiszállítása 2025 júniusában körülbelül 24%-kal csökkent az egy évvel korábbi adatokhoz viszonyítva.

2025 júniusában a gyümölcsös joghurt és a trappista sajt értékesítési ára 3, illetve 2 százalékkal emelkedett az előző hónaphoz képest. Ezzel szemben a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tej, a tejföl és a tehéntúró ára változatlan maradt. Az adagolt vaj ára 1 százalékkal, míg az 1,5 és 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej ára 2 százalékkal csökkent. A KSH jelentése alapján az 1,5 és 2,8 százalék zsírtartalmú ESL-tej, valamint a 12 százalékos tejföl ára 1 százalékkal emelkedett, míg a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT-tej, a trappista tömbsajt, a gyümölcsös joghurt és az adagolt vaj ára nem változott. A 20 százalék zsírtartalmú tejföl viszont 1 százalékkal csökkent ugyanebben az időszakban.

A KSH adataiból egyértelműen látszik, hogy az egekbe emelkedtek a tejtermék-árak itthon. Ezt jól alátámasztják a számok is:

Related posts