A kibercsalások egyre aggasztóbb méreteket öltöttek – már minden hetedik magyar ember tapasztalta meg a csalások következményeit.

A kibercsalások száma Magyarországon drámai mértékben növekszik: már minden hetedik banki ügyfél tapasztalt csalási kísérletet. Érdekes azonban, hogy a lakosság pénzügyi tudatossága is észlelhetően fejlődik. A CIB Bank legújabb kutatása alapján a csalók egyre rafináltabb módszerekkel próbálnak hozzáférni az emberek pénzéhez. A leggyakoribb támadási formák közé tartozik a telefonos megkeresés, az e-mailek és a hamis weboldalak használata.
A CIB Bank legújabb, reprezentatív felmérése rávilágított, hogy az elektronikus pénzforgalommal kapcsolatos csalási kísérletek személyes tapasztalata egy év alatt 56%-ról 59%-ra emelkedett. Még aggasztóbb, hogy az áldozatok aránya 10%-ról 15%-ra nőtt, ami azt jelenti, hogy már minden hetedik ember valamilyen formában károsult. A kibercsalások száma tehát egyre gyorsabb ütemben emelkedik, ami komoly figyelmet érdemel - állapította meg a CIB Bank felmérése.
A lakosság fokozott ébersége egyre inkább megnyilvánul. A legfrissebb felmérések szerint a válaszadók 79 százaléka képes azonosítani a személyes adatok megszerzésére irányuló manipulációs kísérleteket, ami jelentős növekedés az előző év 67 százalékához képest. A legfeltűnőbb figyelmeztető jelek közé tartozik a sürgető hangvétel, amelyet a megkérdezettek 59 százaléka már gyanúsnak tart. Ezen kívül a gyenge nyelvtani megfogalmazás és a helyesírási hibák is komoly figyelmeztető jelek, hiszen a válaszadók 69 százaléka így tekinti a szövegeket. A számok tükrében egyértelmű, hogy a tavalyi adatokhoz képest pozitív tendencia figyelhető meg.
A csalók legfőbb törekvése általában az, hogy birtokba jussanak a felhasználók pénzügyi információihoz, jelszavaihoz, vagy manipulálják őket, hogy téves utalásokat végezzenek.
A már sértettek 45%-a fokozott félelemmel tekint a kibercsalásokra, míg azok között, akik sikertelenül próbálkoztak, csupán 19%-nyian váltak óvatosabbá. Érdekesség, hogy 24-31% igyekszik tudatosabban informálódni az online visszaélésekről.
A válaszadók véleménye alapján a legmegbízhatóbb információforrás a következő:
A CIB Bank kiemeli, hogy ha visszaélés gyanúja merül fel, fontos, hogy haladéktalanul értesítsük a bankot, és tegyünk rendőrségi feljelentést. Az azonnali reakció és gyors cselekvés létfontosságú lehet a kibercsalások hatékony kezelése érdekében.