Kedves olvasók, a Volkswagen jövője izgalmas kihívások elé néz: a munkaerő költségei folyamatosan emelkednek, miközben a profitmarginok szűkülnek. Hogyan alkalmazkodik a vállalat ebben a változó gazdasági környezetben, és milyen új stratégiákat dolgozhat
A Volkswagen nehéz döntések előtt áll: a németországi gyárakban a bérköltségek kiemelkedően magasak, meghaladva a nagyobb versenytársak szintjét. A cég vezetősége és a szakszervezetek közötti tárgyalások tétje nemcsak a bérek jövője, hanem a vállalat versenyképessége is, miközben a kínai olcsó modellek nyomást gyakorolnak az európai piacra.
A Volkswagen németországi gyáraiban a bérköltségek jelentősen túllépik a versenytársak költségeit, miközben a vállalat vezetősége és a szakszervezetek a béremelésekről és az esetleges üzembezárásokról folytatnak tárgyalásokat. 2023-ban a cég globálisan bevételeinek 15,4 százalékát költötte bérköltségekre, míg riválisai, mint a BMW, a Mercedes-Benz és a Stellantis, csupán 9,5-11 százalékot áldoznak erre. Németországban ez az arány még aggasztóbb, 15,8-17,5 százalék között mozog, ami komoly nyomást gyakorol a vállalatra.
Németországban az autóipari munkavállalók átlagos órabére 62 euróra rúg, ami globális szinten is figyelemre méltó. Ezzel szemben Franciaországban 47 eurót, Olaszországban 33 eurót, míg Spanyolországban csupán 29 eurót keresnek az autóipar dolgozói óránként. A szakszervezetek a közelgő tárgyalások során 7%-os béremelést sürgetnek, miközben a Volkswagen 10%-os bércsökkentést tervez, hogy csökkentse kiadásait. Ez a lépés különösen fontos a vállalat számára, hiszen az olcsóbb kínai autók egyre nagyobb versenyt jelentenek, és a költségcsökkentés kulcsfontosságú a piaci pozíciójuk megőrzéséhez.
A Volkswagen magas bérköltségei részben abból erednek, hogy a vállalat saját maga állít elő számos alkatrészt és szoftvert. Elemzők véleménye szerint a gond nem a termékek minőségével, hanem a költségek nagyságával kapcsolatos. Daniel Schwarz, a Stifel elemzője hangsúlyozza, hogy a cégnek sürgősen csökkentenie kell fix költségeit, hogy alkalmazkodni tudjon a csökkenő profitráta és a piaci nyomás által támasztott kihívásokhoz.
Az elmúlt években a Volkswagen jelentős létszámleépítéseket hajtott végre Németországban, de ezzel párhuzamosan megnövekedett az adminisztratív területeken dolgozók száma. Míg a gyári dolgozók létszáma több mint 8000 fővel csökkent 2019 és 2024 között, az adminisztratív munkakörökben dolgozók száma körülbelül 4000 fővel emelkedett. Ez részben az elektromos autók és a szoftvervezérelt rendszerek fejlesztéséhez kapcsolódó munkaerő-igény növekedésének köszönhető.
A Volkswagen vezetősége szerint a németországi üzemek költségei jelenleg 25-50 százalékkal magasabbak a tervezettnél. Ez azt jelenti, hogy az egyes gyárak működési költségei kétszeresek lehetnek a versenytársakhoz képest. A cég a költségcsökkentési intézkedéseket elkerülhetetlennek tartja, azonban a szakszervezetek úgy vélik, hogy a munkaerőköltségek csökkentése nem oldja meg a vállalat összes problémáját, és más területeken is szükséges lenne változtatni.
A Volkswagen számára ezek a tárgyalások nemcsak rövid távú pénzügyi szempontból, hanem a német ipar versenyképessége szempontjából is meghatározóak lesznek. Miközben Németország ipari bázisa gyengülni látszik, a Volkswagen költségcsökkentési tervei és a szakszervezetek követelései közötti egyensúly megtalálása kulcsfontosságú lesz a vállalat jövője szempontjából - írja a Reuters.
A Volkswagen Csoport egyre súlyosbodó belső konfliktussal néz szembe, amely a vállalat szerkezeti átalakításáról szóló tárgyalások során bontakozott ki. A dolgozói érdekképviseletek és a vállalat vezetése eltérő megoldásokat képviselnek a költségcsökkentés és a gyárak működésének fenntartása terén, miközben a fenyegető gyárbezárások árnyéka vetül a vállalatra.
A Volkswagen munkavállalóinak képviselői egy új, 1,5 milliárd eurós költségcsökkentési javaslattal álltak elő, amelyben szerepelne bizonyos bónuszok eltörlése is. Ezzel a lépéssel abban bíznak, hogy elkerülhetik a gyárak bezárását, amelyet a cég vezetése már lehetséges alternatívaként említett. Noha a dolgozói oldal hajlandóságot mutat a megegyezésre, a két fél nézetei között jelentős eltérések tapasztalhatók. A Volkswagen vezetése ugyanis egy 17 milliárd eurós költségcsökkentés szükségességét hangsúlyozza, hogy így mérsékeljék a túlkapacitásokat, és növeljék a vállalat versenyképességét.
A vezetőség és a munkavállalók közötti tárgyalások november 21-én folytatódnak, de a dolgozók már jelezték, hogy figyelmeztető sztrájkokat terveznek, amelyek decembertől léphetnek életbe, ha nem sikerül megegyezniük. A helyzet fokozódása jelentős nyomást gyakorol mindkét félre, mivel a megállapodás hiánya komoly következményekkel járhat a Volkswagen németországi működésére nézve – írja az Automotive News.