Fedezd fel a világot egy különleges víz alatti robot segítségével, amely képes körbejárni a bolygót! Ez a lenyűgöző technológiai újítás lehetővé teszi, hogy felfedezzük az óceánok rejtett szépségeit és titkait. A robot nem csupán a víz mélyét kutatja, han

Olyan tengeri drónt indítottak útjára, amely az első autonóm víz alatti járműként utazhatja körbe a bolygót - írja az IFLScience. Az eszközt október 10-én bocsátották vízre a massachusettsi Woods Hole Oceanográfiai Intézet kikötőjéből, a drón a Golf-áramlat segítségével kel majd át az Atlanti-óceánon.
A Magellan-expedíció, amely Fernão de Magalhães (ismertebb nevén Magellán Ferdinánd) vezetésével zajlott, a történelem egyik legkiemelkedőbb felfedezőútja volt, amely 1519 és 1522 között zajlott. Ez volt az első olyan vállalkozás, amely során az emberiség megkerülte a Földet. A portugál felfedező Spanyolország partjaitól a Kanári-szigetek felé indult, majd Afrika déli csücskét körüljárva, az Indiai- és a Csendes-óceánon átkelve Dél-Amerikát érintve tért vissza. Sajnos Magellán nem élte túl ezt a grandiózus utazást, és sok társával együtt ők is életüket vesztették a felfedezés során.
A robot első nagyobb állomása a lenyűgöző Gran Canaria szigetén kezdődik, a Kanári-szigetek szívében. Ezt követően a dél-afrikai Fokváros varázsa vár rá, ahol a tenger és a hegyek találkozása új kalandokat ígér. Az Indiai-óceánt átszelve, Nyugat-Ausztrálián keresztül folytatja útját, míg elérkezik a lenyűgöző Új-Zélandhoz. Onnan a Falkland-szigetek felé veszi az irányt, átkelve Amerika és az Antarktisz között, az Atlanti-óceán déli vizein. Az utazás végén Brazíliában és a csodás Karib-térségben is megpihenhet, mielőtt visszatérne az Egyesült Államok keleti partjának izgalmas világába.
A projekt várhatóan több mint öt évet fog igénybe venni, és a drón összesen 73 ezer kilométert fog bejárni ezen időszak alatt.
A Slocum Sentinel Glidert, azaz a Redwinget a Teledyne Marine cég és a New Brunswick-i Rutgers Egyetem csapata alkotta meg. A szakértők szerint az eszköz az óceáni robotika új generációját képviseli, és a legfejlettebb kereskedelmi autonóm tengeralattjáró. A jármű a hatalmas távolságokat minimális energiafogyasztással teszi meg.
A klasszikus hajózási technológiákkal szemben a Redwing innovatív megközelítést alkalmaz, amely nem csupán a hajócsavarok vagy motorok működésére épít. Ehelyett a gravitáció és a felhajtóerő természetes erejét kihasználva siklik a vízf surface felett, miközben ügyesen kihasználja az óceáni áramlatokat. Ezzel a finom és lassú merülés- és emelkedés-módszerrel képes előrehaladni, harmonikusan együttműködve a környezetével.
Persze hajtóművel is ellátták, amelyhez egy propeller is tartozik, szükség esetén ezekkel verekszi át magát az erős áramlatokon. Rendszereit lítiumion-akkumulátorok látják el árammal.
A Redwing hosszú és kalandos útja során folyamatosan gyűjti az adatokat a víz sótartalmáról, a mélységről és a hőmérsékletről. Ezek az értékes információk lehetővé teszik a hurrikánok előrejelzési modelljeinek finomítását, míg a klímaváltozás óceáni hatásainak és az ökoszisztémák működésének mélyebb megértését is elősegítik.
A torpedószerű drón 8-12 óránként emelkedik a felszínre, hogy műholdon keresztül valós idejű adatokat küldjön. Olyan rendszerrel is el van látva, amely képes detektálni a megjelölt tengeri állatokat, ez pedig hozzájárulhat a fajok vándorlásának vizsgálatához.
Az expedíció nem csupán izgalmas felfedezéseket hoz, hanem jelentős mértékben támogatja az egyetemi hallgatók képzését is.
Ez történelmi pillanat az óceánkutatás számára
- nyilatkozta Scott Glenn, a Rutgers Egyetem szakértője.
Kérdéses, hogy a tengeralattjáró képes-e valóban megkerülni a Földet, hiszen nem vár rá könnyű feladat. Expedíciója során számos nehézséggel kell szembenéznie, többek között a halászhajók elkerülésével és a szélsőséges időjárási viszonyokkal. Az út során a technológia és az emberi találékonyság határait is próbára teszi majd.