Ahogy megjelentek a vámok, úgy kezdtek el emelkedni az árak is.

Az amerikai-uniós vámmegállapodás következtében újabb nehézség elé néznek a német fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok: az Egyesült Államok által bevezetett 15%-os importvám komoly hatással van az exportorientált középvállalkozásokra. Az érintett cégek közül sokan kénytelenek lesznek választani: vagy az amerikai piacon emelik az áraikat, vagy a csökkenő profitot kénytelenek elviselni. A német fogyasztók egyelőre nem tapasztalják az áremelkedést, sőt, a borok esetében akár árak csökkenésére is lehet számítani - tájékoztatott a Handelsblatt.
A német fogyasztásicikk-gyártók egyre fokozódó nyomás alatt állnak az Egyesült Államokkal kötött új vámmegállapodás következtében, amely csütörtöktől kezdődően 15 százalékos általános importvámot vezetett be az EU-ból érkező termékekre. Ez az intézkedés különösen súlyosan érinti az ital-, élelmiszer- és kozmetikai ipart, ahol számos vállalat, például a Henkell-Freixenet és a Lambertz, jelentős bevételeket realizál az amerikai piacon.
Az új vámok miatt a gyártók vagy árat emelnek, vagy vállalják a nyereségesség csökkenését -- egyik opció sem kecsegtető egy már eleve alacsony haszonkulccsal működő ágazatban.
Miközben a nagyvállalatok, mint a Henkel vagy a Beiersdorf, zömmel amerikai gyártásra támaszkodnak, a közepes méretű német cégek többsége exportra épít, így közvetlenül sújtja őket a vámemelés.
A Ritter Sport csokoládégyártó és a Jägermeister is hangsúlyozta, hogy a vámterhek, párosulva az éghajlati problémák miatt bekövetkező alapanyag-drágulással, jelenleg rendkívül kritikus helyzetet teremtenek.
A karácsonyi kekszek, a borok, sörök és szépségápolási cikkek már most is drágábban jutnak el az amerikai polcokra, és a cégek egyre inkább a keleti és ázsiai piacok felé próbálnak nyitni, igaz, ezek hosszabb távon hozhatnak csak enyhülést.
Annak ellenére, hogy az EU végül nem vezet be megtorló vámokat az amerikai termékekre (mint például mandulára vagy szójára), a német exportőrök így is jelentős veszteségekre számítanak. A német borászok például tízszázalékos exportcsökkenést prognosztizálnak, miközben a 2019-es hasonló helyzetben már húszszázalékos visszaesést is elszenvedtek. A Handelsblatt szerint
A jelenlegi vámszint számos vállalat számára kulcsfontosságú "fordulópontot" hozhat, különösen azok esetében, akik nem bírnak jelentős tartalékokkal vagy nem rendelkeznek rugalmas termelési felépítéssel.
Bár az amerikai fogyasztók akár 3-4 százalékos élelmiszerár-emelkedésre is számíthatnak, a német cégek többsége kijelentette:
Otthonunkban jelenleg nem tervezünk áremelést.
A Henkell-Freixenet, a Babor és a Lambertz képviselői egyöntetűen állítják, hogy a megnövekedett költségeket kizárólag az Egyesült Államok piacán próbálják érvényesíteni, így a hazai vásárlókra nem hárítanak át extra terheket. Ráadásul, a német borkínálatban a piacon lévő túlkínálat következtében az amerikai értékesítések csökkenése miatt akár árcsökkenés is várható az alacsonyabb árkategóriákban.