A költségek csökkentése érdekében az Amazon drónjai talán épp az égből hullottak alá.


Egy decemberi incidens kapcsán a Bloomberg a kereskedelmi óriásra nézve kellemetlen értesülésekkel jelentkezett. A vállalat hevesen tagad.

Az Amazonnál úgy tűnik, hogy egy átkozott projekt körvonalazódik: a drónokra alapozott csomagkiszállítás. Jeff Bezos, az e-kereskedelmi óriás egykori vezérigazgatója, 2013-ban vetette fel először ezt a merész ötletet, akkoriban azt prognosztizálva, hogy mindössze öt éven belül megvalósulhat. Azóta azonban, miután a közvetlen irányítást másokra bízta, Bezos előrejelzése finoman szólva is csúfos kudarcot vallott.

Ki tudja, hová vezet az útja?

A projekt fejlődését az utóbbi években nemcsak a szabályozói környezet által támasztott kihívások befolyásolták, hanem számos technikai nehézség is hátráltatta a folyamatokat. E problémák közé tartozik az a tavaly év végén bekövetkezett esemény, amikor két MK30-as modell gyakorlatilag egy időben fúródott a földbe, ami miatt ideiglenesen le kellett állítani a tesztrepüléseket.

A másfél éve lelkesen bemutatott új generációs technológiai eszközök közül kettő december közepén Oregonban több mint 60 méteres magasságba emelkedett, amikor váratlanul leálltak, és a szerkezetek kőként zuhantak a földre. A Bloomberg legújabb jelentése szerint az esemény hátterében több szerencsétlen egybeesés állt, azonban a lezuhanásban kulcsszerepet játszhatott egy hardveres biztonsági érzékelő eltávolítása.

Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági hatóságának legfrissebb nyomozása rámutatott, hogy a propellerek leállásának oka a drónok irányító rendszere volt, amely tévesen észlelte, hogy a jármű már földet ért. A hibás lidar-értékek kialakulásában szerepet játszott a kedvezőtlen időjárási viszonyok is, hiszen éppen esett az eső, valamint egy új szoftveres frissítés, amely az érzékelők érzékenységét igyekezett növelni.

A Bloomberg forrásai szerint három névtelen, az ügyben jártas szakértő arra utalt, hogy a balesetek szempontjából kulcsfontosságú lehetett, hogy a cég eltávolította a korábbi modellekben megtalálható landolást jelző fémtüskéket. Ezek a tüskék egyfajta hardveres biztosítékként szolgáltak, segítve az ilyen incidensek megelőzését.

A félrevezető beszámolók olyan kommunikációs formák, amelyek szándékosan vagy véletlenül torzítják az információkat, így félreérthető képet adnak a valóságról. Ezek gyakran manipulációs eszközként szolgálnak, hogy a közönség figyelmét eltereljék a lényeges részletekről, vagy éppen ellenkezőleg, hogy hangsúlyozzanak valamit, ami nem tükrözi a teljes képet. A félrevezető beszámolók leggyakrabban a politikában, a médiában és a reklámozásban bukkannak fel, ahol a célzott üzenetek révén érzelmi reakciókat akarnak kiváltani. Az ilyen típusú információk kritikátlan fogyasztása pedig könnyen hamis benyomásokat és téves következtetéseket eredményezhet. Éppen ezért elengedhetetlen a források hitelességének ellenőrzése és a kritikai gondolkodás alkalmazása a tájékozódás során.

Az Amazon határozottan visszautasította azokat a pletykákat, miszerint egy érzékelő rendszer kicserélése okozta volna a balesetet. Kate Kudma, a cég szóvivője a New York Postnak adott interjújában "félrevezetőnek" nevezte a Bloomberg által közzétett híreket, ami azt sugallja, hogy a cikk mögött rejlő tartalom valóságtartalmát nem lehet teljesen figyelmen kívül hagyni. Emellett a fizikai biztosítékok szoftveres verzióra történő átállását valószínűleg súly- és költségmegtakarítási szándékok is motiválják.

A vállalat képviselője ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az eltelt hónap során az Amazon több érzékelőt is beépített a drónjaiba, ami remélhetőleg teljesen elejét veszi annak, hogy a jövőben hasonló balesetek történjenek. Kudma egyben méltatta az MK30-as változat képességeit, amely biztonságosabb és megbízhatóbb elődjénél, és megfelel a Szövetségi Légügyi Hivatal előírásainak.

Évtizedes makacskodás

Az Amazon több mint egy évtizede kezdett kísérletezni a dróntechnológia alkalmazásával a csomagszállításban, ami egyelőre úgy sem bizonyult az elképzelt sikertörténetnek, hogy a vállalat makacsul ragaszkodik az elképzelés megvalósításához. A koncepciót üzleti szempontból sokan már halottnak is nyilvánították, miután nem látnak nagy lehetőséget olyan 2 kilós küldemények röptetésében, amelyeket aztán több méteres magasságból dobnak le a betonra.

Az amerikai kereskedelmi óriás ennek ellenére - bár lassan, de - folytatja az útját, és már Európában is készül a legújabb generációs csomagszállító drónjainak bevetésére. Azonban az itteni tesztkörök elindítása még nem a tervezett időpontban történt.

Related posts