8000 tonna évente: Kína bemutatta a világ első úszó lazacfarmját!


Kína a Szu Haj No 1 hajó segítségével indítaná el ipari lazactermelési projektjét, amelynek célja, hogy a jövőben mérsékelje az élelmiszerellátottsággal kapcsolatos kockázatait.

Kína egy különleges hajóval rukkolt elő, amely önmagában még nem volna annyira figyelemfelkeltő, de ezúttal a célja meglepő: nem a hadsereg igényeit szolgálja, hanem a tengeri állattenyésztés területén hozhat jelentős változásokat. A Szu Haj No 1 névre keresztelt hajó a világ első olyan vízi járműve, amely kifejezetten a lazactenyésztés feladatainak ellátására lett tervezve. Ez a fejlesztés új lehetőségeket nyithat meg az akvakultúra számára, és forradalmasíthatja a haltermelést.

Ez az úttörő hajó a célja, hogy radikálisan csökkentse Kína lazacra vonatkozó importfüggőségét, hiszen az ország jelenleg kénytelen külföldről beszerezni ezt a népszerű halfajt. A Szu Haj innovatív megoldásokat kínál a nagyméretű, mobil tengeri tenyésztés terén. A South China Morning Post jelentése alapján a hajó hossza 250 méter, és a katonai hajókra specializálódott Huangpu Vencsung gyártotta, 600 millió jüan, azaz körülbelül 29,6 milliárd forint értékben. A várakozások szerint évente akár 8000 tonna lazacot is képes lesz előállítani, ezzel új lehetőségeket teremtve a hazai haltermelésben.

A hírportál beszámolója szerint a hajó áprilisban már sikeresen végrehajtott egy tesztutat, és jelenleg a mérnökök a szükséges módosításokon dolgoznak.

Ez a tenyésztési módszer két figyelemre méltó előnnyel bír a hagyományos technikákkal szemben. Először is, a tenyészet könnyen mozgatható, ami jelentősen csökkenti az olyan természeti kockázatok, mint a tájfunok vagy az algavirágzás okozta veszélyeket, amelyek kárt tehetnek a halakban. Másrészt, a hajó dizájnja lehetővé teszi a lazac feldolgozását a fedélzeten, így a friss termék 24 órán belül elérheti a belföldi piacokat.

A tervek alapján a Szu Haj 2025 őszén indíthatja el a termelést a Sárga-tengeren, és az első lazacszállítmány 2026-ra várhatóan megérkezik.

Jelenleg Magyarország lazacfogyasztásának 80%-át külföldről szerzi be, főként Norvégiából és Chiléből. 2024-ben az ország 100 000 tonna lazacot importált, és a jövőbeli előrejelzések szerint ez a szám 2030-ra akár a duplájára is nőhet. Ha Kínában sikerül fellendíteni a lazactenyésztést, az nemcsak a helyi piacot erősítheti, hanem hozzájárulhat a globális környezeti terhelés csökkentéséhez is, mivel így a halakat nem lenne szükséges a távoli országokból szállítani.

Related posts